Sidor

onsdag 7 januari 2015

Somliga går i trasiga skor..

..andra tätar mellantak med dem. 350 enskilda, uttjänta skor kastade Simon ner från vinden, varav samtliga var ihoppackade, antagligen som isolering, på ett mindre område. Måste väl nog spara några av dem, men tror nog majoriteten får gå till sista vilan.


Det om skorna, tänkte bjuda på smakprov av tapetlager ur alla fyra kamrar och köket. Har försökt påta loss en liten bit av alla lager, och många lager fanns det speciellt i de norra kamrarna och i köket. I köket drunknade jag i konsten efter ungefär det femte lagret, eftersom olika väggar var olika tapetserade så där kommer det helt enkelt en fotoström av olika små fragment i en någotsånär omvänd kronologisk ordning. I kamrarna gick det rätt smidigt att få fram alla lager, fast det var många i de norra. I de södra har ju ingen vistats sedan 50-talet så där var det inte många lager, däremot har det ju varit kallt och läckt in vatten i den änden, så tapeterna var väldigt sköra. Tapeterna kommer alltså i ordningen nyaste-äldsta för varje rum. Here we go!

Nordöstra kammaren:



Lager 1.


Lager 2.


Lager 3.


Lager 4.


Lager 5.


Lager 6 (det röda och gröna/vita bakom hör inte till tapeten, utan är en pepparkaksburk och bordsduk på vårt köksbord där jag fotade alla lager)


Lager 7.


Lager 8. En av mina favoriter.

Nordvästra kammaren


Lager 1.


Lager 2.


Lager 3.


Lager 4.


Lager 5.


Lager 6. Lyckades få loss en större bit av detta lager sedan, vackert mönster. Kanske det blir en tavla.


Lager 7.


Lager 8.


Lager 9/10, här började det bli svårt att urskilja vad som varit på/under vad.


Lager 11.


Understa lagret, denna var fin tyckte jag.

Köket


Lager 1.


Lager 2.


Lager 3.


Lager 4.

Sedan råddade jag bort mig så här kommer resten i en salig blandning:









(underst på ena väggen)






(underst på en annan vägg)


Sydöstra kammaren


Lager 1.


Lager 2.


Lager 3. Detta också en av mina favoriter, fast det kommer inte riktigt till sin rätt här. Tre lager var allt vad jag hittade i detta rum.

Sydvästra kammaren


Lager 1.


Lager 2.


Lager 3 (samma som i sydöstra)


Lager 4.


Lager 5, detta och följande lager var tapetserade direkt på stockstommen. Gillar också dessa två.


Lager 6.

Det om tapeterna, älskar ju gamla, färgstarka och stormönstrade tapeter, som de understa lagren i rummen. Blir nog säkert något liknande i framtiden, fast vi behöver ju inte fundera på tapeter på några år ännu! Ungefär som med köket, som jag nästan ligger sömnlös över hur vi ska planera (det lär bli en liten utmaning med fönster vars underkant ligger endast ca 50 cm över golvet). Men det är ju nog inte heller något som vi behöver grubbla desto mera över i nuläget :D

För övrigt har vi fortsatt riva, fått ut allt utom golvplankorna i köket (har dragit upp säkert en miljon spikar ur golvet) och även börjat riva i förstukvisten, som småningom ska bort helt för att ge plats åt en ny, större och finare. Den kommer att inrymma en separat finingång och en grovingång med omklädningsrum/förvaringsrum för "nötskläder", wc, dusch och tvättstuga. Det slog mig när vi hade börjat riva kvisten att jag inte hade fotat den alls, så här kommer några panikfoton:


Elledningarna, översta golvmattan och någon dörrlist har vi redan i vår iver hunnit kasta ut innan jag kom mig för att föreviga.


En nöjd byggare som fått en tigersåg av tomten att ta ifrån sej med.


Vädret har, om än inte varit det bästa vintervädret, ändå varit behagligt att renovera i och vi har inte behövt frysa. Här en bild från en kallare dag. Nästa stora projekt blir att försöka tömma vinden/mellantaket på all gammal isolering, som mestadels består av mossa, jord och sand. Funderade ett tag på sugbil, men det var en ganska saftig summa de skulle ha för uppgiften, och då måste vi ändå dit och plocka bort alla tegelstenar och annat löst, större föremål. Så då tänkte vi att vi lika bra själva kan mocka ut allt skit på samma gång och spara 1500 euro...

Så att, det framskrider, om än med myrsteg, men bråttom har vi inte. Vi planerar, ritar och river vidare (jag river mest inspirationsbilder ur inredningstidningar för tillfället).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar