Sidor

torsdag 12 november 2015

Kvistigt värre

Var hem och hälsade på min kära far på farsdagen, och då satte vi oss ner framför datorn i Nykarleby. Jag befallde, pappa ritade och kom med byggnadstekniska råd. Vi kom oss faktiskt ganska långt på nån timme om man tänker att vi började från noll. Men hujedamej om man skulle bli tvungen att planera ett helt hus från scratch, det räcker bra med en kvist som ska inrymma två ingångar, ett omklädningsrum, tvättstuga, bastu, dusch och wc.


Nu vill inte bloggverktyget samarbeta med mig och rotera bilden, men såhär ser den nuvarande ritningen ut iallafall! Finingången till höger, och därifrån kommer man in till köket. Slaskingången till vänster, där man kommer in i ett omklädningsrum, där våra framtida fähusdoftande kläder och skodon, diverse verktyg och annat skräp kommer att förvaras. Från slaskrummet kommer man då in i tvättstugan, som är rejält tilltagen för att underlätta bykningsarbetet. Från tvättstugan kan man då antingen gå rakt fram, då kommer man in i en liten farstu där vi tänkte inrymma en vindstrappa. Går man istället till vänster i tvättstugan kommer man istället in i herrgårdens spautrymme, innehållande bastu, dusch och wc.


Blev så inspirerad så jag ritade upp hela projektet i ett program så lättanvänt att en idiot kan använda det. Programmet finns på badrumsgruppen.se och man kan spara sina olika projekt på sidan, superbra! Inredningen och materialen man kan använda sig av är förstås ganska begränsade i ett dylikt gratisprogram, så ifall ni undrar vad det är för gråa klossar mitt på golvet så kan jag tala om att det är skåp/bänkar. Programmet använde sig dock av skåp/bänkdjup på 39 cm, så jag tog i och släpade ut dem 21 cm ut på golvet för att få till standarddjupet på 60 cm. För att man ska ha någon nytta av bastun och dess värme så skall bastun, förutom en bastukamin, naturligtvis också ha en dörr, men det var tekniskt omöjligt att placera någon sådan i mitten av rummet.

Man kan endast rita ett rum i gången i programmet så denna lilla ritning är således tre olika ritningar som jag printscreenat och sedan mycket professionellt klistrat ihop i Paint.

Och det räckte inte med planritningen, nej klart det ska vara i 3D också:




Ovan ser ni då slaskingången i dess fulla prakt, om än något omöblerad. Det var en omöjlighet att hitta farstuattiraljer såsom skohyllor, klädhängare/hyllor och en spalt där man kan skölja stövlarna i ett badrumsplaneringsprogram.

Sedan har vi tvättstugan, som fick en munter väggbeklädnad och blev till en jordkällare med tvättmaskin. Det fanns inte heller några bänkar med standardhöjd att använda i programmet, men meningen är att det bredvid både tvättmaskinen och tvättstället ska finnas arbetsyta. Ovanpå tvättmaskinen kommer förstås vitvarornas konung torktumlaren.


Det var kanske en miss att klistra in alla bilder från alla vinklar av bastun/duschen i en enda bild, för nu ser allting bara ut som att skulle man mot förmodan hitta in i bastun genom denna svarta kakellabyrint så skulle man aldrig hitta därifrån. Vänligen återgå till planritningen för en tydligare helhetsbild.

Så med detta jyckel har jag nu tillbringat halva min lediga dag, och jag har funnit denna sysselsättning synnerligen terapeutisk. Nu ska jag dock slita mig från datorn och ta tag i städningen av vårt nuvarande hem istället för att drömma om det framtida.

Fredag imorgon! :)

2 kommentarer:

  1. Bra tips me gratisprogramme! Lättan ti jobb me grunden kanske tå du får fantiser om den färdiga produkten :)

    SvaraRadera
  2. Åh så fina och inspirerande bilder! Tack för tipset!

    SvaraRadera