Sidor

onsdag 10 oktober 2012

Från peststuga till gäststuga


Ett projekt jag menat genomföra länge har äntligen blivit av. Den gamla bastun som farmor använde som vävstuga har nu i åratal stått fullproppad med tyglådor, mattväft, symaskiner samt allt möjligt annat bråte. Den har stått fullproppad av en anledning, vi har inte hittills haft hjärta att slänga bort farmors gamla tyger. Vi tyckte att hon borde få gräva i dem alltid när hon kommer till Nabba, och låta henne ta med någon tygbit hem till något hon "skulle sy" (hon har inte varit i sådant skick att hon kunnat sy på många år.) Numera är hon tyvärr i så dåligt skick att hon knappt minns Nabba och sina tyger så vi beslöt att tiden var mogen för gamla bastun att få se nytt ljus och ett nyttigare användningsändamål.


 Före. Man slapp knappt in..


Det var inte lite tyglådor att gå igenom. Det var nästan ingenting av värde, allting var bara små små tygslamsor. Slängde nästan allting förutom några större fina retrotygbitar som jag lyckades hitta bland alla småbitar. Vävstolen plockade vi isär och bar upp på höskullen, resten av de större grejerna radades in i hästboxarna. Någon som vill ha två gamla oljekaminer till exempel?? Hittades också tre levande fladdermöss som fick så lov att hitta sig nya hem ;D



 During.. här har vi börjat måla efter att ha rivit ut den gamla bastuugnen, täppt till hålet i taket där dess skorsten suttit samt dammsugit från golv till tak (det var en hel del sågspån och koldamm kan jag säga).


 Taket målades vitt, samt den bakre väggen.



"Immature". A word boring people use to describe fun people. ;)


 Man tager vad man haver, så när det vita tog slut fick en vägg bli grå och en fick bli rosalila (rester av färgen jag använde till sovrumsväggen i våras). Golvet, som bestod endast av jord, plankor och skivor, täcktes med gamla trasmattor (trodde aldrig jag skulle få användning för de hundratals fula trasmattor farmor har vävt, men här där de blev födda får de också komma till nytta och troligen också avsluta sitt liv. Ett värdigt slut tycker jag.)


Hoppade nästan lite jämfota av glädje när jag hittade denna tygbit. Den blev perfekt som gardin. Hoppade ännu mer av glädje när min första egentillverkade gardin kom till utan att symaskinen bråkade det minsta. Score.


Sängarna som stått på höskullen i hur många år som helst och bara väntat att få komma i användning. Det riktigt värmer i mitt hjärta hur glad jag är för deras skull.



Det lilla fönstret väntar ännu på en liten gardin, troligtvis i samma tyg som det andra. Beslöt dock att sluta sy när det gick som bäst och tar det en annan gång :)

Antal år jag funderat på att genomföra detta projekt: 2
Totala renoveringskostnader: 0 €.
Total tidsåtgång: ca 10 h.
Total alkoholåtgång: 3 öl & 1 lonkero. (på 2 pers)

Kan också tillägga att gäststugan är provsoven (kan man säga så?) av tre agrologstuderande, och fick klart godkänt. Fast vad kräver nu tre agrologstuderande efter en helkväll? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar