Sidor

tisdag 24 november 2015

Det äro gjutet!

För en vecka sedan nådde vi en milstolpe när cementbilen rullade in på gården och vi äntligen fick fylla upp de diken vi grävt.





Så nu borde kilastenarna vara ordentligt fixerade från både in och utsida! Eller ja, när allt härdat ordentligt förstås. Återstår att gräva och gjuta två "tvärkanaler" till, i båda ändarna av huset, bara vi skulle få bort hela byns alla stenar... Och i ett senare skede, när vi bygger kvisten, att gjuta för den förstås.

Ja kvisten, ja. Bjöd ju i senaste inlägget på utförliga ritningar på dess planerade interiör, och nu har jag ritat fönstren enligt en modell jag såg i en bok och inte kunde glömma.


Dörren är också ritad enligt ett exemplar ur samma bok, som för övrigt varmt kan rekommenderas åt alla huskramare: Stora boken om byggnadsvård av Göran Gudmundsson. Fantastiska illustrationer och bilder, och fastän det är mycket text så är den förvånansvärt lättläst. Tror det delvis beror på hans humor och distans, det känns som att han skriver väldigt klarsynt och objektivt i stället för med tunnelseende, subjektivt och fanatiskt, som det tyvärr ofta blir när folk skriver om gamla hus. Dessutom gillar jag starkt undertonen av ironin jag tycker mig ana mellan raderna :)


Jaa, men färdig bokanalyserat och tillbaka till verkligheten, eller till det som förhoppningsvis någon gång skall bli det. Fönstren på denna sida är då fönstret på framsidan, uppdelat i två. Det högra blir placerat i omklädningsrummet och det vänstra kommer att hamna i spa-avdelningen. I bastun var det först tänkt, men efter att ha haft telefon- och epostkorrespondens med min far ikväll så kom vi fram till att bastun får bli fönsterlös och fönstret får flytta ut till wc- och duschutrymmet, i vilket vi också möblerade om lite. Väggen mellan omklädningsrummet och tvättstugan modifierades också om en aning, så nu har också tvättstugan fönster (det som är placerat mellan ytterdörrarna). Troligen så blir det sist och slutligen ett enkelfönster det också, istället för det dubbla, som jag har ritat själv här ovan, för att ett enkelfönster blev lättare att placera så att det kommer precis mellan dörrarna.

Fick precis den nya planlösningen mailat så för att illustrera texten ovan:


Duschen och wc-stolen har bytt plats, så nu får man en hel bänk längsmed väggen med handfatet. Omklädningsrummet skars av så att man nu får in lite dagsljus i jordkällar-tvättstugan genom, ja, FÖNSTRET (som inte är utritat här ännu).

Hoppas det inte ändrar så mycket från detta nu då. Som sagt, hur klarar folk av att planera och rita hela hus.. Jag förstår inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar