Sidor

onsdag 21 december 2011

Klappat och klart

Jaa, eller paketeringen återstår ännu men allt är iaf inhandlat. Skönt! Orkade gå på halpa-halli i en timme med kryckor, men det är en klar förbättring från rullstolen! :D Och att få köra bil igen! <3 Underbart.


Att handla julklappar är verkligen något jag blir mer och mer trött på för varje år som går. För det första så BEHÖVER ingen något. Alla har allt de behöver och sju gånger mer därtill, och är det något de mot förmodan inte har så köper de det själva. 


För det andra: Det känns så onödigt att köpa något bara för att man SKA köpa något, jävla konfektaskar, julblommor och axe-presentförpackningar står en upp i halsen i varenda butik. Det känns bara så onödigt och löjligt att köpa nåt sånt bara som en jävla utfyllnad. Så då är man tillbaks till föregående punkt. Vad behöver hon/han? Jaa, typ, inget..!?


Själv har jag inte önskat mej någonting alls. Jag kommer säkert att få en massa småsaker, och inte är jag otacksam för det, schampo kan man ju faktiskt tvätta sig med och strumpor går alltid sönder med jämna mellanrum. 


Men jag menar bara tanken bakom hela julkommersen får mej att bli lite mörkrädd.. Jag gråter inte om jag inte får en enda chokladask i julklapp. Av mina föräldrar har jag endast önskat mej pengar, vilkas ändamål skulle vara en resa till varmare land med den person jag tycker mest om. 


För det är ju det jag tycker julen ska handla om.. Att spendera tid, massvis med tid, kvalitetstid, men ibland också bara kvantitetstid, med den/de man älskar mest. Äta lite julmat (och inte heller låta julmaten gå till överdrift, man behöver inte föräta sig bara för att det är jul), dricka lite glögg och bara vara. Och inte försöka hitta den perfekta julklappen åt allihopa och hoppas att de verkligen blir nöjda på riktigt och inte bara låtsas. Folk kan väl få ångest för mindre.


En annan sak som ligger på prioritet ca 1783564 på min att-göra-lista inför julen är att skicka julkort. Visst, det är trevligt att få, och speciellt trevligt är det att höra av dej alla andra 364 dagar på året också. Ungefär som att få facebook-gratulationer av någon man annars knappt skulle hälsa på om man träffade på stan. Bara sjukt löjligt egentligen.


Nää, varenda vrå behöver inte skuras, allt behöver inte ätas och folk blir inte lyckligare av konfektaskar och axe-presentförpackningar. Inte ens fast du får 3 till priset av 2. Vad gör det om min julgran är gles i toppen (jag är redan överlycklig att Simon i sitt anletes svett släpade hem TVÅ julgranar åt mej) jag inte har skickat ett endaste sketet julkort, några kuddar fortfarande har sommarfodral på, ljusstaken är sönder och ingen har skurat golvet. Jamen, OCH..? Det blir nog jul ändå ska ni se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar