Sidor

tisdag 15 maj 2012

Irritationsobjekt på fejjan

Det finns några saker som stör mej något fruktansvärt på facebook.

1. Folk som gillar sina egna statusar. Patetiskt. Bara så patetiskt.

2. Folk som laddar upp bilder på mat. Vem fan bryr sej om vad folk äter? Och OM de äter överhuvudtaget?

3. Folk som inte kan osa till evenemang (Jag erkänner att jag själv inte alltid osar till större evenemang, där min närvaro inte har så stor betydelse för mänskligheten, men när någon ordnar fest är det väldigt irriterande att inte få svar. Man kan ju faktiskt vilja veta hur många som tänker dyka upp med tanke på mat och sånt).

4. a) Alla former av gamerequests (alltså min tid är redan en alltför dyrbar bristvara)
och b) information om hur höga poäng någon halvbekant fått i ett spel. Kommentar överflödig.

5. Matematiska formler och liknande högre vetande-statusar.That don't impress on anyone much.

6. Att hälften av mina fb-vänner denna årstid förvandlas till expertkommentatorer i Ishockey.

7. Denna överdrivna gilla&dela hysteri. Länktips: www.veikkaus.fi där kan man vinna pengar!

8. Alltså dethär med foton.

a) Folk som skriver om och laddar upp foton på sina barn (eller hundar för den delen) VARJE DAG. Bloggar uppfanns av en orsak: Att de som verkligen VILL ha information om din unges/hunds/katts ätande, skitande, spyande etc. får själv välja att besöka sidan. Inte få det nertryckt i strupen som avec till morgonkaffet via newsfeeden.

b) Folk som använder bilder på sina ungar/djur som profilbild. Jahaa, så du ser ut som en övergödd labrador nuförtiden? Trevligt! Kakkar du på marken också?

c) Folk som laddar upp urfula bilder på sina vänner/bekanta Och bara och endast "jag-har-sminkat-mej-i-en-timme-och-tagit-tusen-bilder-framför-spegeln-och-valt-ut-den-jag-ser-mest-ut-som-en-fjortis-på" på sig själv. Ni ska veta att ni är lika fula som alla andra ifyllan.


9. Det näst mest störande av allt: "tyck synd om mej och fråga vad det är"-statusar.
Ex. "allt är så åt helvete" Så frågar någon av vänlighet, eller bara av ren och skär nyfikenhet vad det är, och svaret blir "ingenting jag vill ta på facebook." Nähä, men låt bli att skriva om det då! Alla blir bara irriterade och ingen kan tycka synd om någon som man inte vet varför man ska tycka synd om. Håll dina känslor för dej själv om de inte tål dagsljus.
10. Det mest störande: Meningslösa statusar. Ex. "Är trött." JAMEN SOV! "Är hungrig." ÄT! Alltså, vad förväntar ni er att folk ska komma med för banbrytande lösningar? Ni är vuxna människor, ni borde förstå att botet mot trötthet är sömn, motsvarande hunger-mat, törst-dricka, kiss/bajsnödighet-gå på toaletten. Detta med primära reaktioner och behov torde inte vara något som behöver vidare diskussion och förslag till åtgärder.

Många verkar också stå totalt handfallna när det gäller att ha lejdon. Detta är dock mer förståeligt (jag har själv också varit där) och därför vill jag dela med mej av min visdom för att förhindra framtida fall av lejdon.

Jag föreslår till alla som "har lejdon" fysisk aktivitet, ju tyngre desto bättre och gärna siande arbete som städning, räfsning, dyngmockning eller annat resultatarbete. gärna i kombination med favoritmusik. Att träffa en rolig kompis som inte har lejdon brukar också underlätta. 

Om lejdon-symptomen är riktigt allvarliga, såpass att du överväger mord på dej själv eller andra, kroppsstympning, att elda upp ditt eget hus, eller i värsta fall andras, så rekommenderas som första hjälp mentalvårdsbyrån i närliggande stad. 




Själv har jag säkert ALDRIG irriterat någon på facebook. ;D

Men man behöver  ju inte störa sej i onödan, lösningen på allt ovanstående är enkel: Dölj, avsluta prenumeration eller i värsta fall ta bort vän. Det är ingen som säger att vi måste veta allt, vi kan faktiskt välja våra informationskanaler.

Jag ska minnas att läsa detta inlägg när/om jag själv skaffar barn. Om Facebook finns då ännu. Kanske vi har gått tillbaka till Lunarstorm eller Berusad. Där kunde ingen posta meningslösa statusar minsann. Status, det var (som in real life) nåt man FICK och FÖRTJÄNADE! All makt åt *Alkoholgud* Hahaha :D

/Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar